systeembeheer & websitebeheer

ALTIJD ONLINE

VOOR EEN VAST LAAG BEDRAG PER MAAND

systeembeheer | webdesign & beheer | netwerk & wifi | ICT consultancy

Bellen over het internet

Je leest tegenwoordig zoveel over VoIP (voice over internet protocol), maar wat is het nou eigenlijk en wat zijn de voordelen voor jou als klant?

Ten eerste is het belangrijk om te weten dat bellen of telefonie in de cloud, VoIP, bellen over het internet, hosted telefonie, Hosted PBX, IP telefonie allemaal hetzelfde betekent. Simpelweg: je belt niet meer via een oude telefoonkabel, maar via het internet en in een enkel geval via intranet (gesloten internet omgeving). Hosted betekent via een server (in de cloud) en niet via de centrale in de meterkast.

Ja, maar waar zit nu dat voordeel? Bellen is bellen – dat is niet helemaal waar, want…

  • je kunt heel veel gesprekken naast elkaar voeren – in gesprek komt dus niet meer voor,
  • het is goedkoper, je bespaart al snel 25% kosten, onderlinge gesprekken zijn namelijk gratis,
  • je bent niet aan een locatie gebonden: een verhuizing, collega’s die thuiswerken? Geen probleem, je bent gewoon bereikbaar en
  • je hebt minder kabels, je hoeft nog maar één netwerk aan te houden.

Myfix bellen over internet

Daarnaast biedt het systeem zelf je ook nog een aantal heel handige tools:

  • telefoonoproepen verdelen en doorschakelen naar in- en externe nummers
  • gesprekken digitaal opnemen t.b.v. de kwaliteitscontrole
  • een CRM systeem integreren
  • een professioneel keuzemenu instellen
  • dynamische voicemails, bijvoorbeeld na kantooruren, tijdens de lunch of op feestdagen
  • Personaliseren en volgen van de wachtrij monitor, uiteraard met muziek die jouw klanten leuk vinden, tot je hen verder kan helpen natuurlijk
  • Fax to e-mail en e-mail to fax mogelijkheden

Vind je de voordelen hierboven ook interessant en wil je weten wat VoIP concreet voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact met ons en bel 0229-763411 voor een gratis en vrijblijvend gesprek, of vul het formulier hieronder in. Wij helpen je graag verder.

Ook gewoon altijd online?

Vul hier je contactgegevens in en wij nemen direct contact met je op.

Powered by ChronoForms - ChronoEngine.com

Voice Over IP

Geschiedenis[bewerken]

Al sinds het begin van het eerste computernetwerk is er sprake van IP-telefonie. Tegen 1973 waren de eerste stempakketjes verzonden. De technologie om dit te doen was beschikbaar voor de gebruikers vanaf 1980. In 1996 kwam een programma “Vocaltec Internet Phone Release 4” op de markt samen met andere mogelijkheden zoals voicemail en caller-id. Maar het was nog niet perfect omdat het programma niet kon bellen naar de oudere telefoonlijnen maar enkel naar dezelfde vocaltec-gebruikers. In 1998 werd deze technologie wel ontwikkeld, waardoor bellen naar iedereen mogelijk werd.

Voordelen[bewerken]

Een voordeel is dat een intern bedrijfs-telefoonnummer gekoppeld kan worden aan een IP-adres, waardoor een telewerker ook thuis via zijn interne telefoonnummer bereikt kan worden. Voorheen kon dat alleen door het nummer door te schakelen naar huisadres en dat brengt kosten met zich mee. Door middel van bijvoorbeeld een Hosted VoIP-oplossing is het ook mogelijk om niet op basis van IP-adres maar op basis van een gebruikersnaam en wachtwoord een telefoonnummer te registreren.

Kwaliteit[bewerken]

De kwaliteit van het signaal kan beter zijn dan bij traditionele analoge telefonie als de onderliggende digitale verbinding goed is. Gebruikers van het eerste uur vonden zelfs soms de kwaliteit "te goed" omdat de lijn, door het gebrek aan ruis, 'dood' leek. Om dit op te lossen kan bij VoIP-telefoonsystemen 'Comfort Noise' worden gebruikt, een systeem dat niets anders doet dan het -bij de eindgebruiker- toevoegen van een lichte ruis aan het signaal.

De "kwaliteit van het signaal" is iets anders dan "gesprekskwaliteit". De "gesprekskwaliteit" wordt bepaald door de methode waarmee het geluid gedigitaliseerd en gecodeerd wordt. Een stuk soft- of hardware dat deze functie implementeert wordt een codec (in dit geval: spraakcodec) genoemd. Sommige codecs coderen zo efficiënt dat er heel weinig bandbreedte nodig is, maar de geluidskwaliteit (gesprekskwaliteit) is dan ook minder, en bijvoorbeeld vergelijkbaar met mobiele telefonie (gsm).

Bekabeling[bewerken]

Kantooromgevingen kunnen volstaan met minder bekabeling doordat de computer en de telefoon op één poort aangesloten kunnen worden. De telefoon moet dan wel een extra netwerkpoort hebben om de computer op aan te sluiten, of er moet een aparte ethernetswitch gebruikt worden. De meeste VoIP-toestellen hebben echter een ingebouwde 1-poorts ethernetswitch welke tevens het spraak- en dataverkeer via verschillende VLAN's verstuurt. De snelheid is vaak wel beperkt. Gigabit-Ethernet heeft nog niet tot nauwelijks zijn intrede gedaan bij adapters (ATA's) en IP-telefoons. Doorsnee wordt er niet meer snelheid geboden dan 100 Mbit/s, waarbij enkele apparaten zelfs niet verder gaan dan 10 Mbit/s. Deze laatste zijn vaak bedoeld voor de thuisomgeving, waar de snelheid naar het internet sowieso al beperkingen heeft - en die lagere snelheid geen enkel probleem vormt. Sinds 2009 is er wel al een aantal merken te vinden op de markt die toestellen met een gigabitverbinding (1000 Mbit/s) aanbieden.

Meestal wordt de stroomvoorziening van een VoIP toestel geleverd door de switch waarop deze is aangesloten via Power over Ethernet ofwel PoE. Dit bespaart op de werkplek dan weer een extra adapter en bijbehorende voedings-kabel. Standaard PoE switches kunnen minimaal 15 watt per aansluiting leveren, maar er zijn ook switches die tot 60 watt kunnen leveren ten behoeve van bijvoorbeeld tablets of video-vergadertelefoons of krachtige WiFi-Access Points.[1]

Om het geheel compleet te maken zou de switch moeten gevoed worden door een Uninterruptible Power Supply (UPS) die stroom kan blijven leveren, zelfs als de gewone stroomvoorziening uitgevallen is.

Dienstenintegratie[bewerken]

Integratie van verschillende diensten kan met Voice over IP makkelijker worden (denk hierbij aan gezamenlijk aan een document werken tijdens een gesprek of videoconferentie. Belangrijker drijfveren zullen onder andere CTI zijn – denk aan koppelingen met databases – en gedeelde adresboeken en/of telefoonboeken. De extra mogelijkheden en flexibiliteit die VoIP biedt kunnen veel belangrijker zijn dan de mogelijke kostenbesparing die haalbaar is.

Kostenbesparing[bewerken]

Bedrijven met meerdere vestigingen kunnen met IP-telefonie optimaal gebruikmaken van vaste verbindingen tussen locaties door dezelfde bandbreedte voor voiceverkeer en dataverkeer te gebruiken. Dat levert een kostenvoordeel op.

Doordat bestaande dataverbindingen gebruikt kunnen worden, is de prijs meestal lager dan via een klassieke telefoonverbinding. Dit is zeer interessant voor internationale gesprekken, of voor gesprekken tussen verschillende vestigingen van een bedrijf.

Bereikbaarheid[bewerken]

De achilleshiel van de klassieke telefonie is de lijn tussen de bedrijfscentrale en de wijkcentrale. Bij uitval van een aansluiting kan alles weg zijn. Met de toepassing van VoIP wordt gebruikgemaakt van standaardnetwerkprotocollen die zich als normaal dataverkeer laten behandelen. Het is dan bijvoorbeeld mogelijk meerdere dataverbindingen op een netwerk aan te sluiten, deze verbindingen dienen via gescheiden kabelwegen gerealiseerd te zijn, waardoor bij uitval van een enkele lijn de verbinding met de buitenwereld niet verbroken wordt.

Locatieonafhankelijk[bewerken]

Bij analoge telefonie is een telefoonnummer gekoppeld aan een locatie. Bij VoIP is een telefoonnummer gekoppeld aan een VoIP-account (gebruikt in hardware of software). De locatie van het VoIP-account is daarbij willekeurig. Een VoIP-toestel kan daarmee functioneren op iedere locatie waar het toestel verbinding heeft met het internet.

Ook binnen bedrijven zijn toestellen eenvoudig te verplaatsen, zonder dat dit invloed heeft op het telefoonnummer of het functioneren van het toestel.